Παρασκευή 1 Μαΐου 2020
Πέμπτη 30 Απριλίου 2020
Η ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ
ΑΝΟΙΞΗΣ
Πρόκειται για τη μοναδική τοιχογραφία του Ακρωτηρίου Θήρας που βρέθηκε
ολόκληρη στη θέση της να κοσμεί τρεις τοίχους του ίδιου δωματίου. Δωμάτιο Δ2,
Συγκρότημα Δ. Ακρωτήρι Θήρας, 16ος αι. π.Χ.
Εικονίζεται βραχώδες
τοπίο της Θήρας πριν από την έκρηξη του ηφαιστείου. Οι κορυφές και οι πλαγιές
των βράχων καλύπτονται από ερυθρούς, ανθισμένους ή μισανοιγμένους, κρίνους με
κίτρινους στήμονες. Οι κρίνοι φύονται ανά τρεις από τα κόκκινα ή γκρίζα
ηφαιστειογενή βράχια. Παιχνιδιάρικα, γεμάτα ζωή χελιδόνια μόνα η σε ζεύγη που
ερωτοτροπούν στον αέρα, δίνουν κίνηση στο τοπίο και απεικονίζουν συμβολικά την
αναγέννηση της φύσης.
__________
Εθνικό Αρχαιολογικό
ΜουσείοΤετάρτη 29 Απριλίου 2020
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης
Γεννήθηκε σαν σήμερα
και πέθανε (1863 – 1933), είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές
της σύγχρονης εποχής. Γεννήθηκε και έζησε στην Αλεξάνδρεια και σε ποιήματά του
μιλά γι’ αυτήν, γι’ αυτό και αναφέρεται συχνά ως «ο Αλεξανδρινός
Το σώμα των Καβαφικών
ποιημάτων περιλαμβάνει: Τα 154 ποιήματα που αναγνώρισε ο ίδιος (τα λεγόμενα
“Αναγνωρισμένα”), τα 37 “Αποκηρυγμένα” ποιήματά του, τα περισσότερα νεανικά, σε
ρομαντική καθαρεύουσα, τα οποία αργότερα αποκήρυξε, τα “Κρυμμένα”, δηλαδή 75
ποιήματα που βρέθηκαν τελειωμένα στα χαρτιά του, καθώς και τα 30 “Ατελή”, που
βρέθηκαν στα χαρτιά του χωρίς να έχουν πάρει την οριστική τους μορφή.
Ο ίδιος είχε κατατάξει
τα ποιήματά του σε τρεις κατηγορίες: τα ιστορικά, τα φιλοσοφικά και τα ηδονικά
ή αισθησιακά.Η συμβολιστική του τάση είναι έντονη και συνδυάζεται με λόγο λιτό
αλλά διαχρονικά επίκαιρο. Η ειρωνική διάθεση, αυτό που αποκλήθηκε καβαφική
ειρωνεία συνδυάζεται με την τραγικότητα της πραγματικότητας και αποτέλεσε το
σημείο αναφοράς για πολλούς μεταγενέστερους ποιητές.
Από το 1891, όταν
εκδίδει σε αυτοτελές φυλλάδιο το ποίημα Κτίσται, και ιδίως το 1896, όταν γράφει
τα “Τείχη”, το πρώτο αναγνωρισμένο, εμφανίζονται τα χαρακτηριστικά των ώριμων
ποιημάτων του. Το 1932, ο Καβάφης, άρρωστος από καρκίνο του λάρυγγα, πήγε για
θεραπεία στην Αθήνα, όπου παρέμεινε αρκετό διάστημα, εισπράττοντας μια
θερμότατη συμπάθεια από το πλήθος των θαυμαστών του. Επιστρέφοντας όμως στην
Αλεξάνδρεια, η κατάστασή του χειροτέρεψε. Μπήκε στο Νοσοκομείο της Ελληνικής
Κοινότητας, όπου και πέθανε την ημέρα των γεννεθλίων του.
TEIXH
«Xωρίς περίσκεψιν,
χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ
μεγάλα κ’ υψηλά τριγύρω
μου έκτισαν τείχη.
Kαι τώρα κάθημαι και
απελπίζομαι εδώ.
Mε τρώγει την καρδίαν
και τον νουν μου αυτή η τύχη,
διότι πράγματα πολλά
έξω να κάμω είχον.
Α, όταν έκτιζαν τα
τείχη πώς να μη προσέξω.
Aλλά δεν ήκουσα ποτέ
κρότον κτιστών ή ήχον.
Aνεπαισθήτως μ’
έκλεισαν από τον κόσμον έξω».
-------------------------------------------
www.fractalart.gr
Δευτέρα 27 Απριλίου 2020
Τι θ’ απογίνεις, Θέ μου…
Τι θ’ απογίνεις, Θέ
μου, αν πεθάνω;
Εγώ ειμαι το κανάτι σου
(αν σπάσω;)
Εγώ ειμαι το ποτό σου
(αν πικράνω;)
Εγώ ειμαι το έργο σου
και το ένδυμά σου,
Μαζί μου θα χαθεί το
νόημά σου.
Μια στέγη αλλού δεν θά
’βρεις πάλι
να σε δεχτεί με λόγο
απλό, ζεστό.
Θα σου λυθεί απ’ το
πόδι το σανδάλι
το μεταξένιο σου, που
είμαι εγώ.
Το πανωφόρι σου πια θα
σ’ αφήσει.
Το βλέμμα σου, που στο
πλευρό μου
το είχα πάντοτε
προσκέφαλό μου,
μάταια τριγύρω ώρα
πολλή θα με ζητήσει –
κι όταν ο ήλιος τελικά
γείρει στη Δύση,
σε ξένης πέτρας αγκαλιά
θα ξενυχτήσει.
Τι θ’ απογίνεις, Θε
μου; Αγωνιώ
____________
Rainer Maria Rilke από το "Βιβλίο των Ωρών" (1875-1926)
Οι φυλακές της παιδικής μας ηλικίας
Sir Samuel Henry William Llewellyn
«Η ζωή του καθενός
είναι γεμάτη από ψευδαισθήσεις, ίσως επειδή η αλήθεια συχνά μας φαίνεται
αβάσταχτη. Κι όμως, η αλήθεια είναι τόσο αναγκαία, που η άγνοιά της έχει υψηλό
κόστος, το οποίο μπορεί να εμφανιστεί με την μορφή σοβαρών ασθενειών.
Χρειάζεται λοιπόν να προσπαθήσουμε, ακολουθώντας μια μακροχρόνια διαδικασία, να
ανακαλύψουμε τη δική μας προσωπική αλήθεια, μια αλήθεια που μπορεί να μας
προκαλέσει πόνο πριν μας προσφέρει μια νέα αίσθηση ελευθερίας. Αν, αντίθετα,
επιλέξουμε να αρκεστούμε σε μια διανοητική γνώση, θα παραμείνουμε στη σφαίρα
των ψευδαισθήσεων και της εξαπάτησης του εαυτού μας.
Δεν μπορούμε να
σβήσουμε τις ζημιές που έγιναν μέσα μας κατά την παιδική μας ηλικία, αφού δεν
μπορούμε να αλλάξουμε ούτε στο παραμικρό το παρελθόν μας. Μπορούμε όμως να
αλλάξουμε και να αναδιοργανώσουμε τον εαυτό μας και έτσι να ξανακερδίσουμε τη
χαμένη μας ενότητα, αν αποφασίσουμε να κοιτάξουμε από πολύ κοντά και να
συνειδητοποιήσουμε τη γνώση που έχουμε αποθηκεύσει στο σώμα μας για αυτά που
έγιναν στο παρελθόν.
Αυτός ο δρόμος σίγουρα
δεν είναι εύκολος, σε πολλές περιπτώσεις όμως είναι ο μόνος τρόπος για να
μπορέσουμε επιτέλους να αφήσουμε πίσω μας την αόρατη και απάνθρωπη φυλακή της
παιδικής μας ηλικίας.
Μόνο έτσι μπορούμε να
μετατρέψουμε τον εαυτό μας από το ανίδεο θύμα που ήταν στο παρελθόν σε υπεύθυνο
άτομο, που γνωρίζει τη δική του ιστορία και μπορεί να ζήσει μαζί της.
Οι περισσότεροι
άνθρωποι όμως κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Δεν θέλουν να γνωρίζουν τίποτα από
την προσωπική τους ιστορία και έτσι δεν συνειδητοποιούν ότι, στην ουσία, η
ιστορία τους τους καθορίζει συνεχώς στο παρόν. Συνεχίζουν να ζουν μέσα στην
απωθημένη και ανεπίλυτη κατάσταση που παγιώθηκε στην παιδική τους ηλικία. Δεν
συνειδητοποιούν ότι φοβούνται και αποφεύγουν κινδύνους οι οποίοι, παρ’ όλο που
κάποτε ήταν πραγματικοί, εδώ και πολύ καιρό έχουν πάψει να είναι. Καθοδηγούνται
από ασυνείδητες αναμνήσεις και απωθημένα συναισθήματα και ανάγκες, τα οποία,
όσο παραμένουν ασυνείδητα και αξεδιάλυτα, συχνά καθορίζουν, με σχεδόν
διαστροφικό τρόπο, καθετί που κάνουν ή δεν κάνουν».
___
Alice Miller: Οι
φυλακές της παιδικής μας ηλικίας
Κυριακή 26 Απριλίου 2020
«Δεν αρκεί να
ονειροπολούμε με τους στίχους. Είναι λίγο. Δεν αρκεί να πολιτικολογούμε. Είναι
πολύ. Κατά βάθος, ο υλικός κόσμος είναι απλώς ένας σωρός από υλικά. Θα
εξαρτηθεί από το αν είμαστε καλοί ή κακοί αρχιτέκτονες το τελικό αποτέλεσμα. Ο
Παράδεισος ή η Κόλαση που θα χτίσουμε. Εάν η Ποίηση παρέχει μια διαβεβαίωση,
και δη στους καιρούς τους dürftiger, είναι ακριβώς αυτή: ότι η μοίρα μας παρ’
όλ’ αυτά βρίσκεται στα χέρια μας».
Από τη συνέντευξη Τύπου
που δόθηκε στις 19 Οκτωβρίου 1979, στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία με αφορμή την
αναγγελία για τη βράβευση του έλληνα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη με το Νόμπελ
Λογοτεχνίας.
Εγγραφή σε:
Σχόλια (Atom)




